zaterdag 6 april 2013

De 60 van Texel


Zestig van Texel.

 

Tijdens het inschrijven dacht ik nog dat de 60 van Texel alleen over de verharde weg zou gaan en hoogstens een stukje schelpenpad zou bevatten. Dus eigenlijk een marathon, maar dan wat langer. Ik had er vroeger een tijdje in dienst gezeten, dus enige verwantschap met het eiland was er ook wel. Kortom: Dit moest goed komen.

Na het parcours bestudeerd te hebben op internet, bleek dat het grootste deel onverhard is en dan ook nog over dat losse / mulle strand en duinen. Oef, dat wordt bikkelen.

Aan de start op 1 april (is echt waar), zag ik om me heen veel mensen is hardlopen toch op een andere manier beleven dat de gemiddelde loper die je tijdens een lokale loop tegenkomt. Er waren lopers die helemaal  tip-top met de modernste spullen aan de start verschijnen, maar ook een aantal lopers dat in een wollen trui met muts en op blote voeten aan de start verschijnen. Ook het barefoot running is schijnbaar populair bij een aantal lopers. Persoonlijk lijkt het mij helemaal niets en vooral op blote voeten niet. Geen demping, wondjes aan je voeten, etc. Maar wel respect voor die mensen.

Na de start gaan we al snel het zuidelijke deel van het strand op, een enorme zandplaat die je eerder aan een woestijn doet denken dan aan een strand, maar wel supergaaf. Het tempo gaat er meteen al uit bij een ieder en een aantal beginnen zelfs al te wandelen. Dit gaat zwaar worden. Ook de wind wakkert aan en helaas, we moeten er recht tegen in de komende 35 kilometer. Ik begin rustig, uitlopen is immers het doel en niet de positie. Ik verwacht dat het nog zwaar gaat worden, dus zeker niet te hard gaan is het devies. Na het strand, een deel duinen en nogmaals strand het laatste stuk naar de vuurtoren.

Veel lopers hebben het toch zwaar en kruipen achter me om uit de wind te lopen, gelukkig kan ik het goed volhouden tot de vuurtoren (verste punt). Ik had verwacht dat iedereen me nu wel voorbij zou lopen, maar gek genoeg haakt de één na de ander af en loop ik alleen terug naar de finish. Na 45 kilometer begin ik echt in mijn ritme komen en kan zelfs nog versnellen zodat ik het laatste stuk aardig door kan lopen en toch best veel lopers die waarschijnlijk te snel gestart zijn in kan halen. De laatste 3 kilometer zijn nog even zwaar omdat we ineens een heuvel op moeten met tegenwind. Het is echt waar op Texel is ook een heuvel, wist ik trouwens van te voren ook niet.

En na 60 kilometer kom ik over de finish, niet super vermoeit maar wel voldaan. Kortom: Een mooi evenement, iets anders dan een marathon, maar zeker mooier. Een aanrader.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten