maandag 18 maart 2013

Grand Raid Nisramont


Weer eens iets anders dan anders een Adventure Raid. Samen met Wilfred naar de Belgische Ardennen getogen om mee te doen aan de Grand Raid Nisramont. 4 km in de kano, 8 km trailrun, 25 km mountainbike en 5 km bikerun. Aan hoogtemeters ontbreekt het niet, dus dit moet leuk worden.

Net als vorige week in Nijverdal zijn de weergoden ons hier ook niet goed gezind. Het is er koud en guur. Het kanoën is jammer genoeg afgelast, maar dat kan ook niet anders, er ligt nog ijs op het meer. Maar hierdoor wel het lopen wat langer geworden.

De start: We hadden besloten om rustig aan te beginnen en vooral te genieten van wat ons te wachten staat. Het eerste hardloop stuk over asfalt gaat soepel, het stuk heuvel op wordt echter meteen al wat lastiger. Maar dan blijkt het pas echt te beginnen. Lange klimmen en pittig afdalen, maar wel super gaaf. Het laatste stuk is zo glad en schuin dat we van boom naar boom moeten om niet meters naar beneden te glijden. Voorlopig hoeft er niet meer gesnoeid te worden in de omgeving van Nisramont, dat hebben wij al gedaan. Snel naar het wisselpunt en op de fiets. Daar blijkt dat Wilfred toch behoorlijk last heeft van zijn verkoudheid en hierdoor toch behoorlijk heeft moeten afzien tijdens het lopen, wat al helemaal niet meevalt met een enkelblessure. Toch geprobeerd, maar na 500 meter fietsen blijkt het helemaal niet te gaan. Dapper en wijs besluit hij dat het niet veilig is om door te gaan, respect voor dit besluit. Na spoedoverleg hebben we besloten dat ik alleen doorga en Wilfred stopt. Wel jammer, liever waren we “samen uit, samen thuis” geweest, maar helaas zit dat er niet in vandaag.

Dus alleen doorgegaan en op de eerste afdaling vraag ik me al af of het ook niet verstandiger is om terug te gaan. Praktisch als laatste is het hele parcours kapot gereden en is het echt glijden naar beneden. Waarschijnlijk hadden er meer deelnemers hetzelfde besluit als Wilfred moeten nemen als ik na 2 kilometer de eerste mensen al met pijn in de berm zie staan na een valpartij. Het is duidelijk, dit is een zwaar evenement. Toch begin ik al vrij vlot andere teams in te halen. Het klimmen gaat super en na gelang het mountainbiken vordert, begin ik steeds meer groepen in te halen. Ook op de tussenstukken gaat het goed wat mijn gemoed weer goed doet. Ik vind het parcours schitterend, de afdaling zijn spectaculair en weer eens wat anders dan de Nederlandse routes. Echt genieten.

Terug in het wisselpunt snel de hardloopschoenen weer aan en verder. Helaas mag ik het wisselpunt niet uit, ik wordt terug gestuurd om mijn helm op te doen. Weer een nieuwe ervaring erbij. Hardlopen met een helm. Het parcours is nu echt een puinhoop en het  is spekglad, Het blijkt dat je in de Telemark skihouding het snelst naar beneden gaat, dus na al die jaren Telemark skiën kun je in er ook in België mee vermaken. Misschien iets voor volgend jaar ? Een ski onderdeel erbij ? Lekker doorgestampt tot de finish en uiteindelijk veel plezier gehad. Totaaltijd 3:42, ondanks alle ervaringen toch tevreden en kijk ik terug op een ontzettend mooi evenement.  

Volgend jaar weer ? Alleen als het echt slecht weer is ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten